>> Achtergrondteksten
Hier vind je toegankelijke informatie die dieper ingaat op heel wat aspecten van het evalueren van taalvaardigheid. Je kan de tekst telkens downloaden (.pdf-formaat)
In opdracht van MVG Dept. Onderwijs ontwikkelde het toenmalige Steunpunt NT2/CTM (K.U.Leuven), nu Centrum voor Taal en Onderwijs, voorbeeldtoetstaken bij de eerste niveaus van de nieuwe, modulaire doelenstructuur. De voorbeeldtoetstaken zijn opgenomen in de evaluatiebank. Er hoort ook een handleiding bij die je hier kan downloaden. Deel 1 >> - Deel 2 >> - Deel 3 >> - Deel 4 >>
Het lijkt een doeltreffende oplossing: verplicht nieuwkomers een basiscursus nederlands te volgen, laat ze een flink deel van de kosten betalen en gebruik een taaltest als controle. Dan haken deelnemers aan taalcursussen niet langer massaal af en betaalt de overheid minder voor meer rendement. Toch kan zo’n maatregel op protest uit taalkundige hoek rekenen. Is dat een nawee van het ‘pamperbeleid’ of is er meer aan de hand? Lees meer>>
>> Interessante links
Er zijn heel wat instellingen bezig met evalueren en toetsen van taal. Hier vind je de belangrijkste op een rij.
Het Certificaat Nederlands als Vreemde Taal maakt sinds de jaren 70 examens Nederlands voor leerders over de hele wereld. Wetenschappelijk medewerkers van de Katholieke Universiteit Leuven en de Universiteit van Amsterdam ontwikkelen samen jaarlijks de examens. Het CNaVT is een project van de Nederlandse Taalunie.
Het Centrum voor Taal en Onderwijs (verbonden aan de Faculteit Letteren van de Katholieke Universiteit Leuven) heeft een ruime expertise op het vlak van toetsen en evalueren van taalvaardigheid. Samen met de Universiteit van Amsterdam organiseert het centrum de CNaVT-examens en voor het Vlaamse onderwijs zijn er tal van evaluatie-instrumenten ontwikkeld. Deze instrumenten zijn telkens gebaseerd op bevindingen uit onderzoek en worden vaak begeleid met nascholing met het oog op de implementatie ervan. Op de website is informatie te vinden over alle evaluatie-instrumenten die het Centrum voor Taal en Onderwijs ontwikkeld heeft.
Voordat je een cursus of leerders kan evalueren, moet je natuurlijk weten wat zij eigenlijk moesten kunnen. Alles over doelen en opleidingsprofielen NT2 vind je hier!
|